Řízení vozu bych stroji klidně svěřil

Pavel Barcal pracuje ve Škodě Auto jako inovační manažer elektriky vozu – vede tým vizionářů, kteří denně vymýšlí inovace. Ty se poté nasazují do vozů napříč koncernem Volkswagen. Kolik nápadů, které se v jeho oddělení zrodí, se nakonec do vozů skutečně dostane? A jak jeho oddělení spolupracuje s Ostravskou univerzitou?
Na svém LinkedInu máte v záhlaví studii modelu Škoda Vision 7S. Proč je pro vás důležitá?
Pracuji v oddělení inovací, kde se věnujeme tématům, která se v autech objeví nejdříve za tři až pět let. Naznačujeme tak pro Škodu Auto směr, kterým se má ubírat. Studie, jako je třeba Škoda Visiton 7S, slouží k předvedení různých inovací. Ukazujeme na nich, co by měla být nosná a komunikační témata pro daný model.
Považujete se za vizionáře?
Rozhodně se jím snažím být. Řekl bych, že pro to mám docela dobré předpoklady.
Kdo je vaší inspirací?
Mým vzorem je například Steve Jobs, inovátor a hybatel světa. Občas si vzpomenu i na českého vynálezce a vědce Ottu Wichterleho. Přišel s metodou, jak věci vyrábět jinak a škálovat výrobu – měl tak velký vliv na svět.
Nyní se věnujete mimo jiné projektu Follow the Vehicle, který zkoumá možnosti propojení automobilu řízeného člověkem s automobilem řízeným automaticky.
Tento zajímavý projekt vznikl před pěti lety, stojí na myšlence simply clever. Chtěli jsme využít stávající senzoriku ve vozech Škody Auto a nabídnout semi-autonomní jízdu. Cílem bylo nepřidávat senzory, být cenově efektivní a zároveň nabídnout řidiči pokročilé asistenční funkce. Pokud by se auta dokázala následovat, dovedli bychom snadněji odvážet firemní vozy na servisní kontroly nebo na sezonní výměnu kol. V leader autu sedí řidič a vůz neustále komunikuje s follower autem. Leader určuje dráhu pohybu a předá ji bezdrátově do druhého vozu. Ten tato data kombinuje s daty z vlastních senzorů a na základě toho vypočte vlastní dráhu pohybu.

SPOLUPRÁCE S VŠB
Škoda Auto dlouhodobě spolupracuje s ostravskou Vysokou školou báňskou. „Spolupráce se studenty, akademickými pracovníky a vědci je pro nás velmi přínosná. V rámci laboratorních cvičení a měření studenti často využívají vozidla, která Škoda Auto univerzitě darovala. Z těchto cvičení a dílčích měření potom získáváme cenná data, která můžeme využít při vývoji nových funkcí,” vysvětluje Pavel. „Škoda Auto je díky tomu populárnější v ostravském regionu jakožto potenciální zaměstnavatel. Studenti, z nichž se pak stávají zájemci o práci, jsou lépe připraveni, protože se s vozidly a technologiemi Škody Auto seznámí už během studia.“ VŠB se významně podílela i na projektu Follow the Vehicle.

Jak lze v takovém systému zajistit bezpečnost obou vozidel i ostatních účastníků provozu?
V tom tkví smysl našeho výzkumu. Bezpečnost je vždy závislá na dostupné technologii, případně kombinaci více technologií. Proto je potřeba vše důkladně vyzkoumat na prototypech v zabezpečeném prostředí, kde můžete sledovat, jak rychle a spolehlivě dokáže daná technologie zareagovat. Musíme zajistit dostatečnou rychlost reakce a přenosu informací. Systémy musí být dost robustní, aby mohly funkci splnit.
Zabýváte se také asistenčními systémy. Které jsou podle vás zásadní?
Nabízíme například funkci emergency assist. Když se řidiči udělá nevolno a není schopen řídit, auto pozná, že není vedeno, a samo se zastaví na krajnici. Takovou technologii a systémy jsme schopni zakomponovat i do Follow the Vehicle, a ošetřit tak krizové situace. Riziko může představovat například chodec, který mezi leadera a followera vběhne, nebo situace, kdy follower ztratí spojení. V takové chvíli musí auto bezpečně zastavit na krajnici. O dvou vozech jsme přemýšleli jako o autu s karavanem nebo návěsem. Cílem bylo spojit dvě auta na tak blízkou vzdálenost, a tak pevně, aby vůči okolí působily jako jedna souprava. Nad touto technickou výzvou jsme bádali dlouho. I stávající vozy, které už jsou v produkci, se díky asistenčním funkcím samy hezky drží v pruhu, je to dáno tím, že jsou otestovány na milionech virtuálně najetých kilometrů.
Jak daleko je od projektů jako Follow the Vehicle k úplně autonomnímu řízení?
Daleko. Hlavní rozdíl je v tom, že pro plnou autonomii by byl zapotřebí diametrálně odlišný set senzorů. V tomto projektu jsme se o autopilota nesnažili.
Vy sám řídíte rád, nebo byste radši autopilota?
Řídím hodně rád. Každý den najedu přes sto kilometrů. Mnohdy i střídám auta a zkouším nová.
Máte automat, nebo manuál?
Automat. Jednou jsem okusil a už nechci zpátky. Je to ohromná výhoda v zácpách.

LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ
General Safety Regulation (GSR)
Nařízení Evropské unie upravující parametry bezpečnosti pro vozidla účastnící se silniční dopravy.
Euro 7 Emission Standards
Standardy EU sloužící ke zlepšení kvality ovzduší a snížení emisí všech typů silničních vozidel.
Euro NCAP hodnocení
Hodnocení vozidel dosažené na základě bezpečnosti dospělého pasažéra, dětského pasažéra, chodce a přítomností prvků safety assist (technologie asistující řidiči a bránící nehodovosti).
Jak se díváte na budoucnost, v níž se auta řídí sama? Svěřil byste řízení stroji?
Ano, a obzvlášť v Evropě. Říká se, že Amerika něco vyvine, Čína zkopíruje a Evropa zreguluje. Z toho nám ale plyne velká výhoda, kterou je vysoká míra bezpečnosti. V Evropě se zkrátka neuvolní do výroby žádný systém, který není dostatečně otestován a prověřen.
Testujete vozy a jejich asistenční systémy i na pověstných českých okreskách?
Tento typ komunikací do jurisdikce našeho oddělení úplně nespadá, ale kolegové z jiných týmů na tom pracují. Asistenční systémy už jsou schopné detektovat krajnici asfaltu a chytit se jí, pokud čáry na silnici chybí. Pokud je silnice příliš úzká, auto se drží na středu, který si samo vypočítá.
Narážíte i na limity stanovené legislativou?
Extrémně. Limituje nás spousta nařízení, jako například General Safety Rules, Euro 7 nebo Euro NCAP hodnocení. To sice není povinné, ale my ho stejně chceme plnit na pět hvězdiček z pěti.
Kolik nápadů v oddělení inovací opravdu rozpracujete?
Naše oddělení pracuje na inovačních projektech, které jsou z principu rizikovější. Jen zhruba polovina nápadů, které u nás vzniknou, se rozpracuje do další fáze. Další polovina odpadne v druhém kroku a třeba jen polovina ze zbylých se pak skutečně někdy dostane do sériové výroby. My ale chceme pracovat i na projektech, u kterých se ví od začátku, že budou mít cestu do série složitější. Prověřujeme veškeré nápady, a z nich se postupně volí ty nejlepší. Procesy máme nastavené tak, aby každý nápad dostal prostor pro rozpracování a daly se dobře zhodnotit jeho potenciální přínosy.



JE TÝM INOVACÍ TO PRAVÉ PRO VÁS?
Pavel popisuje profil ideálního kandidáta: „Kreativita je stěžejní součástí naší práce. Profil uchazeče se tak ze 30 % skládá z kreativní složky, ze 40 % jde o technické znalosti a dalších 30 % jsou komunikační a prezentační schopnosti. Potřebujeme totiž komunikovat s několika desítkami kolegů a každé téma správně prodat.“
V týmu inovací nenarazíte jen na české kolegy, ale i specialisty z celého světa. „Kromě Čechů a Slováků v našem týmu najdete další dvě národnosti. Domlouváme se mezi sebou anglicky. V angličtině probíhají i všechna jednání a komunikace. Rádi ve svém týmu uvítáme i zahraniční experty,” vysvětluje Pavel Barcal.
Může se tedy stát, že projekt, do kterého jste vložili naděje a energii, náhle skončí. Jak takové momenty zvládáte?
Do nápadů v prvotní fázi investujeme malé množství času a energie. Investic přibývá až v pokročilé fázi, kdy se zaměřujeme na detailní technické řešení a ověřování konceptů se zákazníky. I tak se samozřejmě může stát, že se projekt neprosadí, což zamrzí. Vše je o komunikaci s kolegy i o tom, jak projekt prodáme a odprezentujeme v koncernu.
Jaký projekt se naopak úspěšně dostal do vývoje napříč koncernem?
Za zmínku určitě stojí duální couple box. Je to dvojitá bezdrátová 15 W nabíječka na telefony. Její technické řešení, které jsme už nasadili do Kodiaqu, je v koncernu unikátní. Připravila ho Škoda Auto, a nakonec se bude dostávat i do dalších značek koncernu.
Odkud získáváte inspiraci pro nové nápady?
Hlavně na zahraničních veletrzích a skrze studium nápadů konkurence. Velmi neotřelé nápady k nám také přichází od kolegů z designu.
Co byste označil za největší výzvu v inovačním oddělení?
Největší výzvou je komplexita. Nápady se u nás rozpracovávají za celou elektriku, náš záběr je velmi široký a zorientovat se v každém tématu trvá dlouho. Je to ale zároveň zajímavá součást naší práce. Zjišťujeme, jak fungují nejnovější systémy i jak budou fungovat ty, které jsou už v projektovém stavu. Neustále přemýšlíme, jak by se daly vylepšit.
Stává se, že vyvinete nějakou inovaci ve Škodě Auto, ale nakonec skončí v jiných vozech koncernu?
Ano. Všechny naše inovace nabízíme do skupiny Volkswagen. Na vyšších úrovních se pak rozhodne, která ze značek koncernu inovaci nasadí jako první. Nedává smysl vyvíjet všechny inovace pro každou značku znovu, lepší je hledat synergie mezi naší prací. U nových projektů probíhá koncernová shoda, kde se určuje, co si které značky přejí a jaké inovativní prvky by chtěly nabídnout.
Co vám po náročném pracovním dni dělá radost?
Rozhodně sport. Ale také kultura. Rád chodím na výstavy, koncerty a všelijaké kulturní akce. Vyčistím si tak hlavu a nasbírám nové nápady.
Máte i nějaké kreativní koníčky, nebo si tvoření užíváte dost v práci?
Kutilství. Jde ruku v ruce jak s kreativou, tak i s inovacemi.

S Pavlem Barcalem na cestách. Kam už se specialista inovací podíval?
Mezi Pavlovy koníčky patří zejména cestování. Užil si ho dost už v rámci vysoké školy. „Místo Erasmu jsem využil obdobný program, nabízející pobyty mimo Evropu, a vypravil jsem se do Kostariky. A to hned na půl roku. Byl to skvělý zážitek, napsal jsem tam diplomovou práci a zažil spoustu cestovatelských dobrodružství. Ve střední Americe jsem se během studijního pobytu naučil celkem obstojně španělsky. Díky tomu jsem se přiblížil místním a popovídal si s nimi při dlouhých cestách v padesát let starých autobusech. Taková jízda byla pokaždé pořádně dobrodružná! Mé oblíbené destinace jsou také Jižní Amerika a Asie.

PROČ ODDĚLENÍ INOVACÍ?
„Pracujeme s nejmodernějšími technologiemi,“ říká hrdě Pavel Barcal. „Jezdíme na veletrhy po celém světě, kde vždy jako první vídáme i novinky od konkurence. Půjčujeme si nová auta, můžeme si je užít a sednout za volant. Když přijdete s nápadem, můžete ho v našem oddělení dotáhnout od myšlenky až po realizaci. Navíc náš tým spolupracuje i s kolegy z dalších značek koncernu, jako je Volkswagen, Porsche, Audi nebo Seat.“

PAVEL BARCAL
Inovační manažer elektriky vozu
Pavel vystudoval České vysoké učení technické v Praze. Během studií byl součástí Mezinárodního studentského klubu, kde mimo jiné studenty Erasmu učil hrát beach volejbal. Jakožto sportovec a milovník cestování se poté vypravil na studijní pobyt do Kostariky, kde se naučil španělsky. Preferuje dobrodružnější a aktivní dovolené. Poslední destinací, která mu přirostla k srdci a doporučil by ji kolegům, je Madeira.
Nyní Pavel pracuje ve Škodě Auto jako inovační manažer elektriky vozu a vede tým, který se zabývá inovacemi. Ty pak můžete vídat nejen ve vozech Škody Auto, ale i v jiných koncernových značkách. Po práci se Pavel rád věnuje kutilství, kulturním událostem a sportu.
